Registrace na FotoŠkoda FEST jsou v plném proudu!
CHCI TAKÉ NA FESTIVAL!
FotoslužbyRozhovorySeriály

Jaké materiály používáme pro velkoformátový tisk (služby #03)

20. 10. 2022 | 10 minut čtení

Výslednou kvalitu velkoformátové (nejen) fotografie zásadně ovlivňují 3 faktory: zpracování neboli předtisková příprava, samotný tisk (tisková technologie, inkousty) a materiál, na který obraz reprodukujeme. My se v rámci následujícího článku zaměříme na substráty, tedy materiály či tisková média.

Předchozí díly seriálu:

CFS sluzby materialy pro VLF image 0

 

Napříč laickou ale i odbornou veřejností je běžně užíváno označení „papír“ nebo „fotopapír“ (fotografický papír). Proti tomu nelze mít vážnější výhrady, faktem však je, že moderní digitální, velkoformátový tisk už se zdaleka neomezuje „pouze“ na papír. Běžně slouží jako podklad k tisku také: bavlna, buničina, textil, polyester, fólie/film a mnoho dalších podkladů včetně PVC, kovu, skla nebo dřeva. To by ale vydalo na samostatný článek. Z odborného, polygrafického pohledu je tedy přesnější označení: tiskové médium nebo tiskový substrát. Média, na něž lze tisknout můžeme tedy obecně rozdělit do tří základních kategorií:

  • Běžná média - Nejčastěji s RC podložkou, která jsou vhodná pro každodenní tisk. Poskytnou relativně hodně muziky za málo peněz. Zároveň jsou ideální k dalšímu zpracování, především pro následnou laminaci. Ta sice není nutná ale lze ji jen doporučit. Fotografie je poté chráněna jak proti otěru a poškrábání tak nepříznivým okolním vlivům (vlhko, UV).
  • Fineart média – špičková média s významnou složkou přírodních materiálů, disponující též vyšší hranovou ostrostí i barevným gamutem. Jedná se o velmi oblíbenou volbu pro ty nejnáročnější fotografy. Fineart mají často výraznou strukturu a působí velice exkluzivně. Neobsahují žádné chemické přísady (nebo jen malé množství), takže i výdrž a světlostálost je u nich výrazně větší než v případě „běžných fotopapírů“.
  • Speciální média - Sem můžeme zařadit všechny ostatní materiály – savé i nesavé, které jsou využívány pro specifické účely. Jedná se o média typu: transparentní filmy a fólie, PE, PP, PVC, kov, sklo nebo dřevo. Jejich využití je typické v segmentech jako: packaging, carwrapping, exteriérová/interiérová reklama atd. Pro potřeby našeho článku se však touto kategorií zabývat nebudeme.

 

CFS sluzby 03 - materialy pro VLF tisk image 1

Velkoformátový tisk v Centru FotoŠkoda

Tisk fotografií větších formátů je v Centru FotoŠkoda realizován výhradně inkjetovou technologií pomocí moderních pigmentových inkoustů (Canon). Více o daném tématu čtěte v tomto článku. Základní nabídka fotopapírů ve FotoŠkoda čítá 12 typů papírů: od základních materiálů (5 typů), přes plátna (2 typy) až po špičková barytová a další fineart média (celkem 5 typů). O tiskových materiálech jsem si povídal s Jirkou Novákem (vedoucí tisku) a Milanem Mašitou (DTP operátor a specialista na tisková média). 

 

CFS sluzby 03 - materialy pro VLF tisk image 2

Materiály se v tiskovém centru CFŠ (*VLF tisk) dělí na 3 základní typy:

 

Poznámka: VLF = Very Large Format, v polygrafii běžně používaný termín pro označení velkoformátového tisku! 

Fotopapíry – za málo peněz hodně muziky

První kategorie - Fotopapíry jsou skvělou volbou pro široký záběr uživatelů/fotografů. Jedná se o levnější, přesto vynikající volbu, která představuje dobrou kvalitu za rozumnou cenu. Specifickou vlastností těchto médií je, že obsahují chemii (optické zjasňovače), což může (ale také nemusí!) mít časem určitý vliv na barevnostálost. To ovšem platí pouze tehdy, jsou-li fotografie dlouhodobě vystaveny dennímu světlu nebo jinému zdroji UV záření! I tak jde stále o vysoce kvalitní tisk, který je ideální volbou pro všechny hobby i profi fotografy, co chtějí slušnou kvalitu za rozumné peníze! Chcete-li mít jistotu, že vaše fotografie vydrží desítky let, doporučujeme ten nejvyšší stupeň ochrany – buď zalaminování (viz fotoobrazy v alu rámu) a umístění fotografie pod sklo (viz fotoobrazy klasik).

 

„Výrobci své materiály pravidelně testují a v některých případech slibují barevnostálost dokonce až 100 let – samozřejmě při zachování ideálních podmínek. Fotografie mohou vyblednout, pokud je přímo vystavíte slunci a necháte je tak pár měsíců, rok. Když však fotografie zalaminujete, pak vydrží i na tom sluníčku několik let. To máme vyzkoušeno v praxi.“, doplňuje Jirka Novák z CFŠ.

 

CFS sluzby 03 - materialy pro VLF tisk image 4

Nabídka fotografických papírů:

Matný papír (230 gsm) – určený především pro tisk grafiky, technických výkresů apod. Lze jej ale využít též pro portréty nebo ČB fotografii. Specifikum matu je, že se velmi hodí na tonálně jemné motivy. Nevýhoda je, že se povrch snadno „osahá“.

Polomatný papír – satén (240 gsm), nejčastěji označovaný jako „polo-mat“ (v originále paradoxně semi-glossy). Tento typ je vhodný na portréty i krajinu, ale jinak jde o velmi univerzální typ média. Skvělý pro další zpracování, typicky laminace (což můžeme vřele doporučit), ale může být i bez zalaminování. Povrch je téměř hladký, má pouze velice jemnou, skoro neznatelnou strukturu

Fotografický papír – pearl (300 gsm) – podobně jako „satén“ (výše) jde o univerzální médium, vhodné na širokou škálu fotografických žánrů. Vhodný je na portréty, krajinu, produktovku atd. Též skvělý pro další zpracování - laminaci, ale opět skvěle funguje i bez ní. Povrch jde více „do lesku“ (na rozdíl od saténu), má též silnější strukturu. Pod úhlem je jasně vidět onen typický „perleťový“ povrch. Tento typ média velmi věrně simuluje chemický proces. Ostatně nejspíš i proto je tolik oblíbeným.

Extralesklý papír (260 gsm) – vysoký lesk, jak již sám název napovídá. Silné zvýraznění barev. Vhodný pro zvlášť barevné motivy, typu: krajina zalitá sluncem, sportovní a reportážní fotografie, karnevaly atd. Nevýhoda je, že další adjustací se více či méně potlačí kýžený efekt (zvýraznění barev). Pod sklo téměř vůbec nelze dát (vyjma speciálních skel s menším odleskem), neboť lesk je pak ještě znásoben hladkým povrchem skla. 

Metallic papír (255 gsm, Fomei) – velice zajímavé médium s osobitým feelingem. Papír má výrazný kovový nádech a hodí se tak pro industriální nebo technické typy fotografií (tisků). Zajímavě na něm však vypadají též portréty.

 

„Nedávno jsme na tento typ papíru tiskli zákazníkovi fotku motorky. Měla spoustu chromových doplňků, což je přesně ten typ snímků, vhodný pro Metalický papír. Vypadalo to skvěle.“, dodává Milan Mašita, specialista přes média a DTP operátor. 

 

CFS sluzby materialy iii images 18

Chcete tu nejvyšší kvalitu, jsou zde fineart média

Hitem poslední dekády jsou bezpochyby malířská plátnasilně strukturovaný materiál, kombinující přírodní (bavlna) a umělé (polyester) materiály. Ve FotoŠkoda používáme dva typy plátna: matné a lesklé.

Matné plátno (Mosel 340 gsm) je skvělé pro rodinné fotografie a obecně portréty. Velkou výhodu plátna představuje silně strukturovaný povrch, který je paradoxně milosrdný k drobným nedostatkům na fotografii (vyšší míra digitálního šumu, lehká neostrost). Struktura povrchu dobře „schová“ drobné vady na snímků.

Lesklé plátno (Canson 395 gsm) – jeho využití je spíše na poli technickém, konkrétně se hodí na reprodukce uměleckých děl, olejomaleb, umělecké a výtvarné fotografie a podobně. Jedná se o hodně specifický a úzce zaměřený typ média.

 

„Lesklé plátno má oproti matu výrazně jemnější strukturu a moc u něj tedy naplatí, že by schovalo nějaké drobné vady, typicky lehce horší rozlišení. Naopak, obsahuje navíc ještě lesklou vrstvou a zvládne i vysoké rozlišení.“, dodává Jirka Novák.

 

CFS_sluzby_Materialy_iii image 10

Fineart média – pro vaše fotky jen to nejlepší

Ve FotoŠkoda používáme tři druhy matného média a dva druhy lesklého. Všech 5 typů fineart jsou špičkovou alternativou k běžným fotopapírům.

Photo Rag Bright White (310 gsm) – super matný papír s velice jemnou a téměř zanedbatelnou strukturou (téměř hladký). Vhodný pro tvorbu reporodukcí obrazů s vysokým kontrastem.

Muzeum Etching (350 gsm) – hluboce matný papír se středně výraznou strukturou a obrovským gamutem, který je ideálním médiem pro špičkové obrazy a fotografie s velmi jemnými tóny, včetně černobílé fotografie.

William Turner (310gsm) – ultra matný papír s velice výraznou, hrubou strukturou. Vysoce kvalitní a ceněný fineart papír, ideální pro věrné reprodukce uměleckých děl, maleb a výtvarných fotografií i obrazů. Je současně třeba fotografie následně velice pečlivě ošetřit proti otěru, neboť papír je současně velmi náchylný (díky silné struktuře). Ideálně jej umístit pro sklo.

Photo Rag Pearl (320 gsm) – vysoce lesklý umělecký papír s širokým využitím od krajinek až k portrétům. Nicméně vzhledem k vlastnostem se výborně uplatní opět ve výtvarné fotografii (zejména portréty) nebo v umělecké reprodukci.

Baryta (315 gsm) – velice podobné jako v předchozím případě, jen s tím rozdílem, že zde hovoříme ještě o něco lesklejším médiu. Ultra lesklý umělecký papír s širokým využitím od krajinek až k portrétům. Opět jej perfektně využijete ve výtvarné portrétní fotografii nebo v umělecké reprodukci. 

 

„Je jen otázkou volby, pro co se zákazník rozhodne – jestli preferuje standardní tisk za rozumný peníz, nebo chce tu nejvyšší kvalitu a exkluzivní, krásný foto produkt. Všechna fineart média mají vysoký archivační potenciál a splňují normu CSN 9700.“, zakončuje Milan Mašita z CFŠ.  

 

CFS materialy iii images 19

 

Fotopapír Fomei Metallic 255g/m2

vysoce kovový lesk, pro industriální témata, portréty, online do formátu 100 × 200 cm

302,-
Fotopapír Museum Etching 350g/m2

středně výrazná struktura, velký gamut, snímky s jemnými tóny, černobílé fotografie

123,-
Fotopapír William Turner 310g/m2

supermatný 100% bavlněný papír, výrazná a hrubá struktura, reprodukce (akvarelových) maleb, uměleckých děl a tisk výtvarných fotografií

113,-

Související články

Jak fungujeme o Velikonocích

Jak fungujeme o Velikonocích

Jak vybrat fotografický papír

Jak vybrat fotografický papír

5 důvodů, proč si nechat vyvolat film zrovna u nás

5 důvodů, proč si nechat vyvolat film zrovna u nás

Další Rozhovory

Lukáš  ‘‘Kenji’’ Vrábel: Komunikace je pro dobrou fotku zásadní

Lukáš ‘‘Kenji’’ Vrábel: Komunikace je pro dobrou fotku...

Anežka Straková: Jsem spíš umělec než technik

Anežka Straková: Jsem spíš umělec než technik

Jana Kupčáková: dobrý street fotograf musí mít rád lidi

Jana Kupčáková: dobrý street fotograf musí mít rád lidi

Další Seriály

Fotoškola - jak fotit na dovolené

Fotoškola - jak fotit na dovolené

Téma měsíce května: Fotíme na dovolené

Téma měsíce května: Fotíme na dovolené

Nan Goldin - bouřlivé období v New Yorku

Nan Goldin - bouřlivé období v New Yorku

Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
I nás baví Instagram.
@fotoskodacz
Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...